Micael Nicolas's Blog

June 4, 2011

Filed under: Disecarea propriului Eu` — Micael Nicolas @ 15:22

Obişnuiesc să înţeleg oamenii dintr-o privire,să le fur o părticică din sufletul lor printr-o ocheadă fugară şi să le anticipez stările interioare ulterior prin imaginaţie,doar că sunt aruncat într-o mare încurcătură raţionalo-intuitivă când vine vorba să-i înţeleg pe autişti ,retardaţii mintali sau pe bolnavii psihici şi aceasta nu face altceva decât să-mi crească frustrarea,să-mi sporească nemulţumirea de sine;refuz să cred că există ceva pe această lume ce nu pot să-l disec şi să-i aflu secretul sau mecanismul logicii sale aparent ilogică ! Desigur ,obiectul meu de studiul principal sunt oamenii şi complexitatea trăirilor lor.

Am văzut astfel de oameni şi i-am observat pe viu atunci când eram trimis cu una dintre bunici sau cu mama într-un dintre sanatoriile din ţară pentru propria mea recuperare fizică sau cu diverse alte ocazi,îi cunosc într-o anumită măsură fiindcă am crescut şi am copilărit printre ei,printre handicapaţii mei !

Am să încep cu cei ce sunt mai uşor de explicat,de descris,am să încep cu retardaţii,cu cei care înţeleg destul de multişor ce se întâmplă cu ei şi au un nivel de cunoştiinţă minimală ! Dificultatea majoră a acestor oameni constă în imposibilitatea de a se exprima coerent şi clar,în a vorbi fluent şi astfel în a purta un dialog plăcut şi util ,iar atunci când simt că sunt luaţi de sus în zeflemea,fie şi amical şi nemaliţios,se pierd şi se închid în sine,acolo unde frustrarea lor creste ,indignarea pe neputinţa lor se prăvăleşte în sine şi devin brusc incapabili să mai gândească,fie şi minimalist aşa cum gândesc ei ! Aceşti oameni petrec mult timp în lumea visurilor,în lumea fanteziilor,acolo se simt ei în siguranţă cu adevărat şi cel mai bine !

Desigur,majoritatea handicapaţiilor evadează în lumea viselor şi a fanteziilor cu ochii deschisi,însă ei,retardaţii,petrec cel mai mult timp acolo,iar uneori abandonează tărâmul viselor doar pentru că sunt obligaţi de alţii să se trezească la realitate ! Fanteziile lor sunt primare şi comune tuturor oamenilor,cu diferenţa că ei nu au o realitate concretă pe care să-şi construiască o viaţă mai bună ! Sunt prizonierii fantasmelor şi din cauza societăţii mai handicapate ca ei însişi ,care nu reuseşte să-i integreze,să le ofere o şansă în a se considera utili,fie şi minimalist !

Am cunoscut mai multe persoane de acest fel.Odată pe când mergeam la sală,mă întâlneam cu un tip de vârstă apropiată ce se născuse perfect sănătos,chiar îmi spusese că şi lucrase vreo câţiva ani în cadru poliţiei locale şi care avusese un accident nefericit şi nu se ştie cum căzuse de la etajul 4.Nu avusese de gând să se sinucidă,pur şi simplu i se întâmplase.De pe urmă căzăturii îşi pierduse abilitatea de a vorbi şi căpătase un fel de tremur uşor al corpului pe când mergea .Nu avea nevoie să vină la sală şi să facă recuperare,dar profesorul îl primise şi îl lăsa să tragă de greutăţi ! Se vedea că fusese şmecher odinioară,cum vedea o fată mai frumoasă prin sală,cum îmi transmitea prin gesturi obscene mesaje la adresa ei .Eu îi făceam semne să se potolească,dar semnele mele mai multe ne amuzau pe amândoi decât dădeau roadele scontate.

Prima oară când l-am cunoscut am crezut că rămânsese şi prost de pe urma accidentului,dar am realizat mai apoi tot citindu-i expresiile de pe faţă,că gândea,înţelegea prin ceea ce trecuse şi ceea ce i se întâmpla.Cum mă prinsesem că raţiona? Simplu,profesorul ne mai lua la mişto câteodată şi atunci el se roşea,se simţea prost,chiar dacă zâmbetul nu-i dispărea de pe buze .Ruşinea şi afectul sunt cele mai clare semne ale inteligenţei umane primitive !

Bolnavii psihici sunt mai greu de înţeles,mintea le este aproape ermetic închisă pentru cei ce vor să-i înţeleagă.Nu ştiu cum să-i abordez.Am un vecin astfel în cartier,îl ştiu de copil şi care s-a născut perfect sănătos,însă nenorocirile vieţii i-au furat minţile.Uneori se mai aşează lângă mine pe bancă,îmi tot cere o ţigară, i-am zis de la început că nu fumez,după care rămâne cu ochii atinţiţi pe chipul meu ca la un tablou,parcă ar încerca să-şi amintească de mine,deşi îi văd în ochii săi atât de bine, că priveşte în gol,priveşte în sine,după care se trezeşte brusc din visul său bolborosind ceva,îmi râde şi mă întreabă iarăşi : Ce faci ? Ai o ţigară ?

Nu ştiu ce să-i răspund,nu-mi place să mă repet,tac. Mă priveşte iarăşi scufundat,mut ,din sinele său ! Se trezeşte la realitate,clipeşte şi pleacă în drumul său,mai orb în mintea sa decât orbii ce n-au cunoscut vreodată lumina lumii acesteia!

Autiştii parcă sunt cu totul rupţi de realitate,sunt încremeniţi în eul lor cel mai profund şi nu pot să iasă de acolo,privesc viaţa privindu-se pe sine,fără vise,fără gânduri,fără idealuri de niciun fel! Simt fără să ştie că simt,fără să-i intereseze ce simt,fără să-i tulbure în vreun fel demonii din ei,demoni care deastfel sunt morţi,nu le spun nimic !

Mintea autiştilor nu pot să o pătrund oricât de mult i-aş observa,sunt persoane fără expresivitate,mate,complet ermetic închise,nu trădează absolut niciun sentiment atunci când sunt liniştiti ,când nu scot niciun sunet şi acest lucru mă siderează cu totul ! În faţa lor,eu mă simt complet neajutorat,paralizat;mintea,simţirea,intuiţia nu mă ajută în niciun fel, nu-mi dezvăluie niciun secret de-al lor,stând cu privirea asupra lor şi observându-i îndelung,nu trădează nicio emoţie,nu se sinchisesc nicidecum că-i atac cu toate armele cunoscute ale fiinţei mele, asediindu-i în dorinţia vie de ai înţelege,de a prinde o crâmpeie de idee,ceva,orice,despre ei !

Câteodată una dintre ele,micuţa mă priveşte şi ea pe mine drept în ochii,atunci mă afund în albastru ochilor săi cu atâta lăcomie,cu atâta dorinţă în ai citi măcar şi un singur gând,de-ai intuii pentru o singură clipă efemeră vreun cuvânt al vocii sale interioare,şi nimic,nici măcar sunetul gândului ei nu mi-l pot închipui cum ar suna ! Nimic,nimic,nimic !

Autistul este o lume în sine pe care nu pot să o pătrund ,e o lume interzisă pentru a mea simţire,intuiţie,raţiune!

2 Comments »

  1. Ca de obicei,”NARATIA” este de exceptie,descriile, facute cu lux de amanunte si foarte “INTELIGIBIL”…Cred ca ar fi bine,sa studiezi aprofundat(mijloacele sunt numeroase), fenomenele pe care nu ti le explici suficient de bine(ex.AUTISMUL),deoarece ar fi “PACAT”, sa ramai cu “IPOTEZE” neclarificate…

    Comment by sirbu ilie — June 7, 2011 @ 07:45 | Reply

  2. Adevărat,doar că studiul necesită timp ,implicare şi răbdare,ceea ce în momentul de faţă nu le prea am .

    Comment by Micael Nicolas — June 7, 2011 @ 11:52 | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

